Hyperventilatie test of hyperventilatie provocatietest

Artikel hyperventilatie test

Heb je hyperventilatie of niet? Soms is het meten van je adem-conditie fijn om inzichtelijk te krijgen waar je nu staat m.b.t. je ademhaling. Vaak weten we zelf al wel dat de ademhaling verbetering kan krijgen maar alsnog is het dan fijn (ookal weet je dan zeker dat je hyperventileert) om helderheid te hebben, dan kun je er ook wat aan gaan doen.

Er zijn vele inzichten in ademhaling, helaas in mijn optiek zijn vele ook te oppervlakkig. Bijvoorbeeld oppervlakkige ademhaling wordt vaak aangenomen niet ok te zijn en zo wordt ook gedacht dat door de neus in en een diepe buikademhaling door de mond uit de juiste manier van ademen is. Om je adem-conditie te meten is het onzin om de hoeveelheid van in en uitademingen te tellen gedurende een minuut. Met het tellen van je ademhalingen weet je namelijk maar een deel van het verhaal.

Factoren om je adem-conditie te meten

Er zijn twee belangrijke factoren bij het meten van je adem-conditie.

  1. Frequentie (m.a.w. de lengte van je in en uitademing)
  2. Luchtvolume (Hoeveelheid lucht wat je in of uitademt).

Samen met je status (m.a.w. wat doe je nu? Heb je net gesport of zit je ontspannen?) bepaalt dat je adem-conditie. Alleen meten van je frequentie of alleen meten van je luchtvolume geeft dus een totaal vertekend beeld.

Hyperventilatie provocatietest

In het ziekenhuis werkt men bij het meten van je adem-conditie met de hyperventilatie provocatietest, bij deze test zit je op een stoel met allerlei apparatuur die de hoeveelheid koolstofdioxide, je hartslag, je bloeddruk, hoeveelheid zuurstof in je hemoglobine (rode bloedcellen) etc. meet. Bij deze test zullen ze hyperventilatie opwekken en na een aantal minuten kijken of de klachten die je hebt duidelijk optreden of niet. Ikzelf denk dat er een betere weg is dan deze nogal drukkende test.

Controle pauze test

Dr. Buteyko (wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Konstantin_Buteyko) heeft een gemakkelijke methode ontwikkeld waarbij je redelijk precies kunt vaststellen wat jouw huidige staat van gezondheid is. Deze methode heet de controlepauzetest. Het laat zien hoe hoog het CO2-gehalte in je longblaasjes is en dus of je ademhaling normaal is of van de norm afwijkt en in welke mate. Met de controlepauze bepaal je hoeveel seconden je zonder lucht kunt blijven voordat je een gevoel van tekort aan lucht krijgt. Het fijne van de test vind ik is dat het je niet overstuur maakt en in vergelijk bij de provocatie test kan het zijn dat je een groot stuk van de dag weer bij moet komen door de heftige hyperventilatie dat het opwekt.

Dr. Buteyko heeft vele duizenden mensen getest in laboratoriumomstandigheden voordat hij op deze vrij simpele test kwam. Met een ervaren begeleider is er behoorlijk accuraat vast te stellen wat je niveau van hyperventilatie is of niet en je kunt ook zelf een aardige indruk krijgen wat je niveau is door deze video te bekijken, binnen 1 minuut weet je of je hyperventileert of niet. https://www.upgrade-jezelf.nl/hyperventilatietest

Conclusie

Er zijn dus vele inzichten die ik geeneens noem in dit artikel want het geeft alleen maar een vertekend beeld. Als je de controlepauzetest gedaan hebt of als die bij je is afgenomen zegt dat wat over je gehele staat. Het zegt wat over jou lichamelijke en geestelijke staat want ook mentale aspecten zijn een op een verbonden met onze ademhaling. Zo ook de opname van voedingsstoffen, hormonale uitscheidingen, de gehele bloedsomloop dus ook bloeddruk, hartslag, concentratie, openheid etc etc…

Wat na de test komt is van belang want wat ga je doen met de informatie en vooral hoe ga je jezelf helpen genezen van hyperventilatie is een heel belangrijk aspect. Er zijn vele methodes die claimen je te kunnen helpen met hyperventilatie. Helaas heb ik de afgelopen 12 jaar heel veel mensen ontmoet die voordat ze bij mij in de praktijk kwamen een andere methode of andere praktijk, ziekenhuis, arts of fysiotherapeut hebben bezocht. Nu wil ik absoluut niet zeggen dat dat ten alle tijden fout is waarin ik mij als begeleider alleen erg verbaas al vele jaren is dat de inzichten om van hyperventilatie af te komen vaak totaal haaks staan op de inzichten wat hyperventilatie inhoudt. M.a.w. als iemand hyperventileert dan ademt hij/zij te veel lucht in en uit gedurende laten we zeggen een minuut. Om nu deze mensen te helpen is een begeleiding essentieel waarin men leert minder lucht te gaan verbruiken. Stel iemand heeft een hoge ademhaling (men ademt veel vanuit de borst) dan wil dit zeggen dat het middenrif vaak verkrampt is. Deze mensen dienen dan te leren hun middenrif te ontspannen en meer vanuit de buik te ademen. Indien je mensen gaat leren vanuit de buik te ademen dan kan en zal het vaak zo zijn dat deze persoon nog meer lucht in en uit gaat ademen m.a.w. deze persoon zal vaak nog meer gaan hyperventileren maar dan met ontspanning. Bij ontspanning gaat men zich soms heel kort wat beter voelen maar de oorzaak van de ziekte is nog steeds niet genezen en een terugval zal evident zijn.

Jezelf leren genezen van hyperventilatie vergt een goede begeleiding in een persoon of instantie die echt begrijpt wat hyperventilatie inhoudt zodat het centraal ademhalingssysteem een verbeterde norm zal krijgen waarin de hyperventilatie voorgoed genezen is.

Krijg nieuws en updates!

Schrijf je nu in en ontvang updates, nieuws, aanbiedingen en videos in je mail. Je kunt elk moment jezelf weer uitschrijven en we zullen niet jou gegevens doorsturen naar andere partijen.

Close

50% Complete

Twee stappen

Meld je aan voor gratis ebooks, aanbiedingen, artikelen en videos.