Hyperventilatie behandeling

Artikel hyperventilatie behandeling

Hyperventilatie is een ziekte wat veel mensen veel onrust, benauwdheid en kortademigheid geeft. Een nog grotere groep mensen heeft hyperventilatie zonder dat ze het weten. Dr. Buteyko heeft in de vorige eeuw veel onderzoek gedaan naar mensen met hyperventilatie en astma en kwam tot de conclusie dat meer dan de helft van de Westerse mensen een vorm van hyperventilatie heeft zonder dat ze het weten. Wil je meer weten wat hyperventilatie is klik, dan op deze blog: https://www.upgrade-jezelf.nl/blog/wat-is-hyperventilatie

De behandeling voor hyperventilatie is simpel, je dient daarvoor te trainen. Met een juiste begeleiding kun je jezelf leren te genezen van hyperventilatie. Voor een relatief korte periode dien je 45 à 60 minuten per dag je ademhaling te trainen en na meestal 3 maanden is het systeem van ademhaling volledig verbeterd ingesteld als het ware.

Vooral met hyperventilatie (i.p.v. astma) is het begin het moeilijkste omdat het gehele systeem vooral niet bezig wil zijn met ademhaling. Er wordt vaak systematisch ontwijkend gedrag vertoond als de persoon in kwestie zich ook maar iets benauwd of onrustig voelt.

Vooral met kleine stapjes in het begin en de focus op de essentiële ontspanning de eerste paar weken.

Heel regelmatig is het middenrif continu (gedeeltelijk) verkrampt. Een verkrampt middenrif zorgt ervoor dat de longen niet geheel volledig gebruikt worden en zal vaak meer in en uitademingen tot gevolg geven. Het meest belangrijke aspect is dat er minder zuurstof wordt gekoppeld aan de rode bloedcellen waardoor nog minder zuurstof in het systeem komt dan het al deed.

Hyperventilatie wat te doen?

  1. Stap een is je adem-conditie te testen zodat je zeker weet dat je hyperventileert. (Hier https://www.upgrade-jezelf.nl/hyperventilatietest kun je gratis je adem-conditie testen zodat je binnen 1 minuut weet of je hyperventileert of niet).
  2. Bewezen ademhaling systeem kiezen dat je helpt jezelf te genezen. In mijn ervaring is het mooiste om een combi te doen tussen een online programma en persoonlijke begeleiding. Online begeleiding heeft als grote voordeel geen reiskosten en tijd en onbeperkt herhalen van de stof wat het meer en meer eigen zal gaan maken. De combi tussen online en persoonlijke begeleiding geeft net even die fine-tuning om je ademhaling op een nog meer persoonlijke wijze te gaan leren.

Groepscursussen is persoonlijk maar ik ben daar minder een voorstander van ook al begrijp ik dat de groep ook wel positieve input kan meegeven. Is financiën geen issue is volledige persoonlijke begeleiding een hele goede optie omdat aan ademhaling zitten ook allerlei mentale aspecten, triggers en ankers verbonden.

  1. Starten met je gekozen cursus en vooral de focus dient in het begin te liggen op de ontspanning.
  2. Een belangrijk facet wat vaak over hoofd wordt gezien is dat de maanden nadat je adem-conditie de juiste norm heeft bereikt, is het essentieel in de gaten te blijven houden wat je adem-conditie is omdat een terugval enorm vaak voorkomt. Wanneer je 9 maanden lang zorgt dat je adem-conditie (m.a.w. controlepauze) boven de 50 blijft, zult je daarna bijna nooit meer een terugval krijgen (mits je geen enorme emotioneel heftige periode in bent gegaan).

Door dagelijks te trainen zal de afgifte van zuurstof in de cellen verbeteren. Doordat de afgifte van zuurstof verbetert zullen bloedvaten en/of bronchiën zich meer gaan ontspannen. Ook zal er meer zuurstof in het brein afgegeven worden en zal de ademhaling standaard rustig zijn. De ademhaling zal onopgemerkt plaatsvinden wat ook mentaal een innerlijke rust zal geven. Een beroemde spreuk van de ontwikkelaar van het taoïsme Lao Tze schijnt ooit eens gezegd te hebben: ‘Een gezond en bewust levend mens ademt alsof ie niet ademt’. Ademen alsof je niet ademt impliceert dat de ademhaling zo rustig in en uitgaat dat het niet of nauwelijks waarneembaar is met het blote oog.

Andere methoden voor de behandeling van hyperventilatie zijn er zeker echter is in mijn ervaring de Buteyko methode de meest effectieve en efficiënte methode om voorgoed te genezen van je hyperventilatie. In mijn praktijk heb ik gemiddeld een slagingspercentage voor de genezing van hyperventilatie van ruim 90% gaande en van de grofweg 10% van de mensen waarbij het niet voldoende geholpen zou hebben is heel veel te wijten aan het doorzettingsvermogen van de patiënt zelf. De ademhaling veranderen vergt nogal wat inzet omdat alle essentiële stofwisselingsprocessen ermee verbonden zijn. Toch gaat het herstelproces redelijk snel mits je wel iedere dag rond de 45 minuten traint.

Krijg nieuws en updates!

Schrijf je nu in en ontvang updates, nieuws, aanbiedingen en videos in je mail. Je kunt elk moment jezelf weer uitschrijven en we zullen niet jou gegevens doorsturen naar andere partijen.

Close

50% Complete

Twee stappen

Meld je aan voor gratis ebooks, aanbiedingen, artikelen en videos.